
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری تهران در تشریح قیمت میوه تنظیم بازاری شب عید گفت: برای ایام عید نوروز هر کیلو پرتقال ۹ هزار تومان، سیب قرمز ۱۱هزار تومان و سیب زرد ۱۲ هزار تومان عرضه خواهد شد.

آبادان نیوز: حشمت اله عسگری در تشریح تمهیدات استانداری تهران برای بازار شب عید و عرضه میوه تنظیم بازاری در سطح استان افزود: ذخیره کالا های اساسی به میزان کافی در انبارها انجام شده است و از این بابت جای نگرانی نیست. ۳ هزار تن پرتقال و ۱۸۰۰ تن سیب برای این ایام ذخیره شده که بر اساس نظرات کارشناسی اعضای ستاد تنظیم بازار استان تهران قیمت هر کیلو پرتقال ۹هزار تومان، سیب قرمز ۱۱هزار تومان و سیب زرد ۱۲ هزار تومان تعیین شده که در سطح استان عرضه خواهد شد.
وی درباره نظارت بر عرضه کالاها در این ایام نیز اضافه کرد: تیمهای گشت و نظارت متشکل از دستگاههای اجرایی و نظارتی نسبت به فعال سازی گشتهای کشیک اقدام و تمهیدات نظارتی را تشدید کردهاند. بی تردید اصلاح و نظارت بیشتر بر شبکه توزیع، دسترسی عموم مردم به کالاهای اساسی را تسهیل و قیمتها در سطح بازار را متعادل خواهد کرد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری تهران تاکید کرد: برخورد قانونی بامتخلفان و اخلالگران بازار با جدیت در دستور کار دستگاههای نظارتی استان قرار دارد و با هرگونه احتکار کالا و افزایش نامتعارف قیمت ها بر اساس قانون برخورد خواهد شد.
برآورد وزارت صمت آن است که از محل فروش سهام شرکت های خودسهامداری ایران خودرو و سایپا در بورس کالا حداقل ۶هزار میلیارد تومان منابع به این شرکتها تزریق خواهد شد
وزیر صنعت، معدن و تجارت از اتخاذ تدابیری برای کاهش قیمت خودرو از طریق فروش داراییهای مازاد، رفع زیان دهی خودروسازان و واردات خودرو در سال آینده خبر داد.
رضا فاطمی امین در مورد آخرین اقدامات انجام شده برای رشد تولید و عرضه و کاهش قیمت خودرو های داخلی، گفت: قرارداد قیمتگذاری سهام تودلی سایپا و ایرانخودرو منعقد شده و به محض انجام این کار، سهام مذکور بهصورت بلوکی عرضه خواهد شد.
رضا فاطمی امین در مورد زمان عرضه سهام بلوکی شرکتهای خود سهامدار ایران خودرو و سایپا در بورس افزود: با توجه به تأکید رئیس جمهوری بر واگذاری سهام دولت در ایرانخودرو و سایپا، طی مدت ۶ماه این سهام بلوکی در حداقل زمان ممکن واگذار خواهد شد. با توجه به حجم بالای کار قیمتگذاری سهام تودلی این دو شرکت، نمیتوان زمان دقیقی را برای انجام این کار و عرضه سهام مذکور اعلام کرد اما قطعا این کار تا پیش از مهلتی که رئیسجمهوری تعیین کرده، انجام خواهد شد.
او در مورد برآورد میزان تامین مالی ۲ خودروساز بزرگ داخلی از محل عرضه بلوکی سهام شرکت های تودلی و چگونگی پرداخت تسهیلات برای خروج خودروسازان از زیاندهی و رشد تیراژ تولید و عرضه، افزود: برآورد ما آن است که از محل فروش این سهام شرکتهای خودسهامداری ۲خودروساز بزرگ کشور حداقل ۶هزار میلیارد تومان منابع وارد ایرانخودرو و سایپا شود.
رضا فاطمی امین در زمینه تسهیلات احتمالی دولت برای کمک به خودرو سازان، گفت: دولت تسهیلاتی برای خروج خودروسازان از زیان دهی ارائه نخواهد کرد، بلکه این حمایت از طریق تامین مالی زنجیرهای و متناسب با تیراژ تولید خودروسازان به زنجیره تامین قطعات و مواداولیه این شرکتها پرداخت خواهد شد و خودروسازان به هر میزانی که تولید را افزایش دهند، تامین مالی زنجیرهای برای پرداخت به قطعه سازان انجام خواهد شد.
او در مورد زیان ده بودن بسیاری از شرکتهای سهامداری زیر مجموعه ایرانخودرو و سایپا مانند مهرکام پارس و سایپا آذین و تأثیر این امر بر کاهش مشتریان احتمالی خرید بلوکی این سهام، افزود: شرکتهای خودروسازی بهدلیل زیان انباشته سالهای گذشته با مشکلات جدی مواجه هستند اما با ورود بخش خصوصی دارای تخصص لازم، قطعا مسیر این شرکتها تغییر خواهد کرد.
حذف مافیای خودرو
وزیر صمت با بیان اینکه هزینه تمامشده تولید خودرو در سال آینده تا ۱۵درصد کاهش خواهد یافت، گفت: در سال۱۴۰۱ سهام دولت در شرکتهای خودروساز بهصورت بلوکی در بورس عرضه خواهد شد که در نتیجه آن یکی از مافیاهای این صنعت از بین خواهد رفت.
فاطمی امین، وزیر صمت در نشست خبری، افزود: این گام بلندی است که با اجرای آن وزارت صمت از اتهام دولتی بودن خودروسازان خلاص خواهد شد. او با تأکید بر اینکه بهدنبال آن هستیم تا ۲۵درصد سهام ایرانخودرو و ۴۰درصد سهام سایپا را واگذار کنیم، افزود: با افزایش سهم سهامداران بخش خصوصی در ایرانخودرو و سایپا همانطور که رئیسجمهوری اعلام کرده، مدیریت این ۲ شرکت هم به بخش خصوصی واگذار خواهد شد. در نتیجه هرکس که بتواند ۳صندلی هیأت مدیره ایرانخودرو را در اختیار بگیرد، مدیرعامل را تعیین خواهد کرد.
او در مورد نبود امکان فروش سهام دولتی ایران خودرو و سایپا بهدلیل وثیقه بودن این سهام افزود: در مرحله نخست به واگذاری ۱۷درصد سهام باقیمانده دولت در سایپا یا ۶.۷درصدی باقیمانده سهام ایرانخودرو نیازی نداریم بلکه با حل و فصل مسئله سهامداری در شرکتهای تودلی، پول وارد این شرکتها شده و ساختار سهامداری اصلاح میشود، باقی مانده سهام نیز بعدا عرضه خواهد شد.
واردات خودرو با یا بدون برجام
وزیر صمت در مورد چگونگی واردات خودرو در سال آینده، گفت: واردات خودرو از اردیبهشت ماه سال آینده با توافق هسته ای یا بدون آن انجام خواهد شد. این کار با کمک شرکتهای واردکننده و براساس ضوابط و مقررات قبلی انجام خواهد شد.
فاطمی امین، دلیل اصلی ممنوعیت واردات خودرو را مدیریت تراز ارزی دانست و افزود: بهعنوان وزیر با واردات خودرو مخالف نیستم؛ اگرچه در ماه های گذشته بهدلیل نیاز یک تا ۲میلیارد دلار ارز برای واردات خودرو اعلام کردم که در شرایط کنونی واردات به صلاح نیست. اما اکنون با کار بزرگ تجار ایرانی و افزایش صادرات، دغدغهای برای تامین منابع ارزی انجام این کار نداریم و ممنوعیت واردات در پایان اردیبهشتماه تمدید نخواهد شد.
او با بیان اینکه وارد مقوله واردات خودرو های دست دوم نخواهیم شد، افزود: سال آینده قیمت تمامشده خودرو دستکم ۱۵درصد کاهش خواهد یافت. البته باید تلاش کنیم پلتفرم خودروی اقتصادی ایجاد کرده و با تجاری کردن آن سالانه بین ۲۰۰ تا ۵۰۰هزار دستگاه از این خودرو تولید کنیم؛ امروز خودروی داخلی وجود دارد که مطابق این شرایط بوده و تا شهریور۱۴۰۲ وارد بازار خواهد شد.
برنامه مدون رشد ۵۰درصدی خودرو
وزیر صمت در مورد بهبود کیفیت خودرو، افزود: ۶۳ درصد کیفیت خودرو به قطعه، ۲۶درصد به مونتاژ و ۱۱درصد به پلتفرم و طراحی مرتبط است؛ بنابراین باید روی این ۳ مقوله متمرکز شویم. علت اصلی کیفیت پایین قطعات مرتبط با نوع روابط بین خودروساز و قطعهساز بوده که به درستی تعریف نشده است.
فاطمی امین، افزود: اکنون قطعهساز پول خود را بین ۹۰ تا ۱۲۰روز با تأخیر دریافت می کند، درحالیکه اگر پرداختها زیر۲ ماه باشد بین ۱۰ تا ۱۳درصد کاهش قیمت قطعه اتفاق خواهد افتاد. طی یک ماه گذشته راهبردی در ایرانخودرو و سایپا آغاز شده که سازوکار تأمین مالی زنجیرهای است و طی آن وام و تسهیلات به حلقههای قبلی بهعنوان اعتبار خریدار منتقل میشود و بر این اساس قطعهساز پس از تحویل قطعه ۲ هفته بعد اعتباری به حسابش خواهد آمد.
او در مورد امکان رشد ۵۰ درصدی خودرو در سال آینده گفت: سال آینده از نظر سختافزاری امکان تولید یکمیلیون و۶۰۰هزار دستگاه خودرو وجود دارد؛ البته امروز تامین ریزتراشه ها به یک بحران تبدیل و با کرونا نیز تشدید شده و خودروسازان ما نیز که با معضل تحریمها و نقدینگی مواجه بودند، سختتر میتوانستند این ریز تراشهها را تأمین کنند اما برای افزایش ۵۰درصدی تولید خودرو در سال آینده، برنامه ۲ شرکت بزرگ خودروسازی دریافت شده است.
اقتصاد،اقتصادی،خبراقتصادی،اخباراقتصادی،خبر اقتصادی،اخبار اقتصادی،آبادان خبر،آبادان نیوز
نام : | |
ایمیل : | |
*نظرات : | |
| |
متن تصویر: | |